• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81688
+
-

افزایش طلاق کودک‌همسران در اردبیل

معاون اجتماعی دادگستری اردبیل: در نیمه اول  امسال ۳۰ درصد از ازدواج‌های دختران پایین‌تر  از ۲۰ سال منجر  به طلاق شده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل از افزایش میزان وقوع طلاق در پدیده کودک‌همسری و نیز ازدواج‌هایی که در این استان در سن پایین دختران انجام می‌شود، خبر داد. به گزارش ایرنا «یوسف خدادادی» گفت: در نیمه اول امسال ۳۰ درصد از ازدواج‌هایی که در آن‌ها سن دختران پایین‌تر از ۲۰ سال بوده، منجر به طلاق شده است. وی افزود: تعداد طلاق‌ها در این استان با 1 /5 درصد افزایش از 1۴۷۷ فقره در ۶ ماه اول پارسال به 1۵۵۴ فقره در سال جاری افزایش یافته است. در این مدت میزان ازدواج ثبت‌شده در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال 8/ 9 درصد کاهش داشته است. 

به گفته خدادادی سال گذشته در نیمه نخست سال 7۲۲۷ فقره ازدواج در استان اردبیل انجام شده بود که این تعداد امسال به 6۵۲۱ ازدواج رسید. این مسئول با بیان این‌که وقوع حتی یک فقره طلاق برای جامعه زیاد است، اظهار کرد: آثار زیانبار این پدیده علاوه بر خانواده‌های طرفین و اقوام تمام جامعه را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. وی طلاق عاطفی را نیز یک پدیده ناهنجار دیگر اجتماعی در ارتباط با موضوع ازدواج دانست و گفت: این نوع طلاق که در آن زوجین فقط به ظاهر و از نظر قانونی همسر یکدیگر هستند، اما هیچ‌گونه ارتباط عاطفی ندارند به خاطر این‌که ثبت نمی‌شود به چشم نمی‌آید اما پیامدهای زیانباری دارد.

به خاطر پیچیدگی شیوه زندگی و ورود ابزارهای ارتباطی مختلف به میان خانواده‌ها اکنون آموزش و افزایش آگاهی‌های جوانان و خانواده‌ها در زمینه موضوع ازدواج یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ اما باید این برنامه‌ها به شکل پخته‌تر و کارشناسی‌شده‌تر انجام گیرند. به گفته خدادادی، شخصیت یک انسان را که طی دو سه دهه شکل گرفته نمی‌توان با مشاوره‌ها و آموزش‌های چند ساعته دگرگون کرد. وی بالا رفتن مهارت زندگی در میان خانواده‌ها و زوجین را در کاهش میزان خشونت، اعتیاد و طلاق موثر دانست و تاکید کرد: امیدواریم طرح استانداری اردبیل در ارتباط با مشاوره ازدواج با اجرای مناسب بتواند میزان وقوع ناهنجاری‌های آزاردهنده در موضوع ازدواج در این استان را کاهش دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید